... امروز: جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
تامین مالی زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه
کپی شد!
0
توسعه کسب و کار | Business Development

تامین مالی سرمایه چیست؟

تامین مالی سرمایه پولی است که وام دهندگان و صاحبان سهام برای نیازهای روزانه و بلندمدت به یک تجارت ارائه می کنند.

تامین مالی سرمایه چیست؟

تامین مالی سرمایه پولی است که وام دهندگان و صاحبان سهام برای نیازهای روزانه و بلندمدت به یک تجارت ارائه می کنند. تامین مالی سرمایه یک شرکت شامل بدهی (اوراق قرضه) و حقوق صاحبان سهام (سهام) است. کسب و کار از این پول برای سرمایه عملیاتی استفاده می کند. دارندگان اوراق قرضه و سهام انتظار دارند بازده سرمایه گذاری خود را در قالب بهره، سود سهام و افزایش ارزش سهام کسب کنند.

خوراکی های کلیدی

  • تامین مالی سرمایه پولی است که توسط وام دهندگان و دارندگان سهام به مشاغل داده می شود تا هزینه عملیات را پوشش دهند.
  • کسب‌وکارها دو مسیر اساسی برای دسترسی به منابع مالی انتخاب می‌کنند: افزایش سرمایه از طریق انتشار سهام و/یا از طریق بدهی.
  • شرکت‌ها قبل از تصمیم‌گیری برای حرکت رو به جلو، تحلیل‌های گسترده‌ای را در مورد هزینه دریافت سرمایه و هزینه‌های مربوط به هر نوع بودجه موجود انجام می‌دهند.

 

درک تامین مالی سرمایه

برای به دست آوردن سرمایه یا دارایی های ثابت مانند زمین، ساختمان و ماشین آلات، کسب و کارها معمولاً از طریق برنامه های تأمین مالی سرمایه برای خرید این دارایی ها سرمایه جمع آوری می کنند. دو مسیر اصلی برای دسترسی به منابع مالی وجود دارد: افزایش سرمایه از طریق انتشار سهام و افزایش سرمایه از طریق بدهی.

انتشار سهام

یک شرکت می تواند سهام عادی را از طریق عرضه اولیه عمومی (IPO) یا با انتشار سهام اضافی در بازار سرمایه منتشر کند. در هر صورت، پولی که توسط سرمایه‌گذارانی که سهام را خریداری می‌کنند، برای تأمین مالی طرح‌های سرمایه استفاده می‌شود. در ازای تامین سرمایه، سرمایه گذاران تقاضای بازگشت سرمایه (ROI) خود را دارند که هزینه حقوق صاحبان سهام برای یک تجارت است. معمولاً می توان با پرداخت سود سهام یا با مدیریت مؤثر منابع شرکت، بازده سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران سهام تأمین کرد تا ارزش سهام این سرمایه گذاران افزایش یابد.

یکی از اشکالات این منبع تامین مالی این است که انتشار وجوه اضافی در بازارها دارایی سهامداران موجود را کاهش می دهد زیرا مالکیت متناسب و نفوذ رای آنها در شرکت کاهش می یابد.

صدور بدهی

تامین مالی سرمایه را می توان با انتشار اوراق قرضه شرکتی برای سرمایه گذاران خرد و نهادی نیز به دست آورد. زمانی که شرکت‌ها اوراق قرضه صادر می‌کنند، در واقع از سرمایه‌گذارانی استقراض می‌کنند که تا سررسید اوراق، با پرداخت‌های کوپن نیمه‌سالانه جبران می‌شوند. نرخ کوپن اوراق قرضه نشان دهنده هزینه بدهی به شرکت صادرکننده است.

علاوه بر این، سرمایه گذاران اوراق قرضه ممکن است بتوانند اوراق قرضه را با تخفیف خریداری کنند و ارزش اسمی اوراق پس از سررسید بازپرداخت می شود. به عنوان مثال، سرمایه‌گذاری که اوراق قرضه را به قیمت ۹۱۰ دلار خریداری می‌کند، پس از سررسید اوراق، مبلغ ۱۰۰۰ دلار را دریافت می‌کند.

تامین مالی جمعی

ملاحظات خاص

تأمین مالی سرمایه از طریق بدهی را می توان با گرفتن وام از بانک ها یا سایر مؤسسات وام دهی تجاری نیز تأمین کرد. این وام ها به عنوان بدهی های بلندمدت در ترازنامه شرکت ثبت می شود و با پرداخت تدریجی وام کاهش می یابد. هزینه استقراض وام، نرخ بهره ای است که بانک از شرکت دریافت می کند. پرداخت های بهره ای که شرکت به وام دهندگان خود می کند، هزینه ای در صورت سود و زیان محسوب می شود، به این معنی که سود قبل از مالیات کمتر خواهد بود.

در حالی که یک شرکت موظف به پرداخت به سهامداران خود نیست، باید تعهدات پرداخت سود و اوراق خود را به دارندگان اوراق قرضه و وام دهندگان خود انجام دهد، و سرمایه گذاری سرمایه از طریق بدهی را جایگزین گران تری نسبت به سهام خود کند. با این حال، در صورت ورشکستگی یک شرکت و انحلال دارایی های آن، قبل از بررسی سهامداران، ابتدا طلبکاران آن پرداخت می شود.

دو راه کلیدی برای دسترسی به منابع مالی وجود دارد: افزایش سرمایه از طریق انتشار سهام و افزایش سرمایه از طریق انتشار بدهی.

هزینه تامین مالی

شرکت ها معمولاً تجزیه و تحلیل گسترده ای از هزینه دریافت سرمایه از طریق حقوق صاحبان سهام، اوراق قرضه، وام های بانکی، سرمایه گذاری خطرپذیر، فروش دارایی ها و سود انباشته انجام می دهند. یک کسب و کار ممکن است میانگین موزون هزینه سرمایه (WACC) خود را ارزیابی کند که هر هزینه سرمایه سرمایه را وزن می کند تا میانگین هزینه سرمایه شرکت را محاسبه کند.

WACC را می توان با بازده سرمایه سرمایه گذاری شده (ROIC) مقایسه کرد – یعنی بازدهی که یک شرکت هنگام تبدیل سرمایه خود به مخارج سرمایه ای ایجاد می کند. اگر ROIC بالاتر از WACC باشد، شرکت با برنامه تامین سرمایه خود به جلو حرکت خواهد کرد. اگر پایین تر باشد، کسب و کار باید استراتژی خود را مجددا ارزیابی کند و نسبت بودجه مورد نیاز از منابع مختلف سرمایه را برای کاهش WACC خود متعادل کند.

نمونه هایی از تامین مالی سرمایه ای

شرکت‌هایی وجود دارند که صرفاً با هدف تأمین منابع مالی برای کسب‌وکارها وجود دارند. چنین شرکتی ممکن است در تامین مالی دسته خاصی از شرکت‌ها، مانند شرکت‌های مراقبت‌های بهداشتی، یا نوع خاصی از شرکت‌ها، مانند تسهیلات زندگی کمکی، تخصص داشته باشد. شرکت تأمین مالی سرمایه ممکن است فقط برای تأمین مالی کوتاه مدت و/یا تأمین مالی بلندمدت برای یک تجارت فعالیت کند. این شرکت‌ها، مانند سرمایه‌گذاران خطرپذیر ، همچنین می‌توانند روی تأمین مالی مرحله خاصی از کسب‌وکار تمرکز کنند، مانند کسب‌وکاری که تازه راه‌اندازی شده است.

زمرّد مدیا - گروه توسعه کسب و کار هلدینگ بین المللی زمرّد / پایان
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی
تماس