... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
پادکست زمان تقریبی مطالعه: 17 دقیقه
کپی شد!
0
تولید پادکست - زمرّد مدیا

۱۰۲ ایده برای تولید پادکست

تبلیغ پادکست: 13 تاکتیک بازاریابی برای جذب بیشتر شنوندگان پادکست

در این مقاله، ایده‌های پادکست زیادی را به شما می‌دهیم تا خلاقیت‌هایتان را به جریان بیاندازید، بدون توجه به جایگاه یا دسته‌بندی شما. قبل از غوطه ور شدن در این فهرست، باید چند نکته را در نظر بگیرید.

نکاتی که باید قبل از انتخاب موضوع پادکست در نظر بگیرید

 

زمینه های مورد علاقه شما چیست؟

اگر هیچ علاقه یا انگیزه ای نسبت به آنها ندارید، پوشش دادن موضوعات محبوب پادکست به شما کمکی نمی کند. شما می خواهید محتوایتان معتبر باشد و اولین قدم برای آن انتخاب چیزی است که خودتان دوست دارید و به آن علاقه دارید.

به موضوعی که از نظر شما یک پادکست جالب است فکر کنید. این می تواند هر چیزی باشد، از فناوری، تجارت، روانشناسی، حتی چیزی به سادگی غذا و آشپزی.

مخاطبان شما چه کسانی هستند؟

ایده ها و موضوعات پادکست خوب فقط از شما نمی آیند. آنها همچنین از نگاه کردن به مخاطبان هدف شما ناشی می شوند. درک این موضوع بسیار مهم است زیرا این همان کسانی است که می خواهید به پادکست خود جذب کنید.

از چه چیزی لذت می برند؟ آنها از کجا می آیند؟ آنها در اوقات فراغت خود چه می کنند؟ مشکلات آنها چیست (و چگونه می توانید به آنها کمک کنید)؟

این نوع سوالات شما را راهنمایی می کند تا متوجه شوید که مخاطبان شما ممکن است موضوعات پادکست جالبی را برای صحبت کردن در نظر بگیرند.

چه چیزی شما را برای سایر پادکسترها منحصر به فرد می کند؟

شما مخاطبان خود را مشخص کرده اید، اما در دنیایی با میلیون ها پادکست، باید راهی برای متمایز شدن پیدا کنید. خوشبختانه، همه ما متفاوت هستیم، و همه ما چیز خاصی برای ارائه داریم. مشخص کنید که چه چیزی برای شما منحصر به فرد است و از آن به عنوان ابزاری برای ایجاد ایده های پادکست واقعا عالی استفاده کنید.

شاید بتوانید زاویه متفاوت و جدیدی را در مورد چیزی در نظر بگیرید؟ یا شاید بتوانید بر روی جایگاهی تمرکز کنید که به اندازه کافی پوشش داده نشده است؟

راه های بی پایانی برای پادکست کردن وجود دارد و هیچ کس نمی تواند پادکست را مانند شما انجام دهد.

در مورد چه چیزی در پادکست صحبت کنیم؟

هنگامی که علایق، مخاطبان و آنچه شما را منحصربه‌فرد می‌کند، درک کردید، آماده شروع به کشف موضوع پادکست هستید.

چیزهای زیادی وجود دارد که می توانید در مورد پادکست خود صحبت کنید. لیست زیر برای کمک به شما با بیش از ۱۰۰ ایده جدید برای یک پادکست است. ما موضوعات سرگرم کننده پادکست، موضوعات عجیب و غریب، موضوعات بحث برانگیز پادکست و موارد دیگر را پوشش داده ایم.

منتظر چی هستی؟ در اینجا لیست ما از برخی از بهترین ایده های موضوع پادکست آمده است:

۱. پشت صحنه یک صنعت

سعی کنید پادکستی بسازید که جنبه‌های ناشناخته چیزی را که با آن آشنا هستید، بررسی کنید، خواه صنعت سینما (یا حتی ساخت یک برنامه تلویزیونی خاص)، صنعت انتشارات یا اتفاقات یک استارت‌آپ خاص در سیلیکون ولی باشد.

۲. شنوندگان خود را به سفر ببرید – ایده های پادکست شخصی

آیا به نوشتن یک رمان، یادگیری چتربازی یا سفر در یک قاره فکر می کنید؟ در حین حرکت تجربه خود را مستند کنید.

۳. ایده های مبتدی و پادکست بی خبر برای مبتدیان

موضوعی را کاوش می‌کنید که درباره آن چیزی نمی‌دانید— برای اولین بار جنگ ستارگان را تماشا می‌کنید؟ در حین حرکت افکار خود را مستند کنید. یک مثال عالی از این نوع فرضیه های خنده دار استبی کوزهپادکست، جایی که مجری برای اولین بار در بزرگسالی مجموعه هری پاتر را می خواند.

۴. همان داستان را از دیدگاه های مختلف بگویید – ایده های داستان پادکست

آیا می خواهید یک پادکست روایی را با یک پیچ و تاب شروع کنید؟ استفاده از یک فصل را برای روایت یک رویداد از دیدگاه همه افراد در نظر بگیرید.

اگر می‌خواهید مهارت‌های نوشتاری خود را آزمایش کنید، سعی کنید آن را به یک درام صوتی معمایی تخیلی تبدیل کنید و تماشاگران را در مورد «whodunnit» حدس بزنند.

۵. مستند

اجازه دهید دفتر راهنمای شما باشد. یک مطالعه در محل کار در جامعه خود انجام دهید. با روسا و کارمندان مصاحبه کنید، ضبط صریح و غیره بگیرید.

یا، در نظر بگیرید که یک مستند صوتی در مورد چیزی محلی برای خود بسازید. با پدربزرگ و مادربزرگ یا فردی در شهر خود مصاحبه کنید تا دیدگاه آنها را در مورد اتفاقی که برای آنها افتاده است، دریافت کنید. برای پر کردن پادکست تحقیق پیشینه انجام دهید.

۶. شیرجه های عمیق

با انجام غواصی های عمیق در طول فصل، موضوع مورد علاقه خود را به موضوع اصلی تبدیل کنید. مثلا رینگرحالت پرخوریبه دلیل کاوش عمیق و عمیق در مورد مجموعه کتاب‌ها و فرنچایزهای مورد علاقه سازندگان، از بازی تاج و تخت گرفته تا دنیای سینمایی مارول، مورد علاقه طرفداران است.

۷. یک روز از زندگی …

با حامل نامه، رئیس یا دوست خود مصاحبه کنید تا بدانید یک روز در زندگی آنها در حرفه خاصشان چگونه است. به اندازه کافی عجیب، مردم دوست دارند در مورد کارهای دیگران بیاموزند تا این ایده محتوای پادکست بتواند یک موفقیت عجیب و غریب باشد.

۸. تم رمز و راز

آیا می خواهید مخاطبان خود را حدس بزنند؟ هر فصل از یک موضوع مخفی پیروی کند. داستان‌های به ظاهر نامرتبط را بگویید و اجازه دهید مخاطبان سعی کنند نحوه ارتباط آنها را حدس بزنند – تا زمانی که در پایان فصل فاش شود.

۹. تجارت

آیا به زندگی کارآفرینی علاقه دارید؟ از پادکست خود برای مصاحبه با بنیانگذاران و مدیران عامل موفق و دریافت نکاتی برای موفقیت در تجارت استفاده کنید.

ممکن است یک پادکست آموزشی برای افرادی که علاقه مند به یادگیری بیشتر در مورد تجارت به صورت انتزاعی هستند، از مدیریت زنجیره تامین تا تئوری اقتصادی ایجاد کنید. یا چیزی مانند پادکست روزانه کریس گیبو را در نظر بگیرید،مدرسه ساید هاستل، که هر روز داستان متفاوتی را در مورد کارآفرینی روایت می کند که شلوغی های جانبی خود را به یک تجارت پررونق تبدیل کرده است.

۱۰. چگونه – ایده های قسمت پادکست

شما می توانید از هر جهت با این دسته بندی گسترده مقابله کنید. ممکن است موضوعی را انتخاب کنید که در سرتاسر نمایش خود به آن بپردازید (مانند باغبانی) یا یک مینی موضوع متفاوت برای هر قسمت انتخاب کنید.

۱۱. چگونه (اما آن را خنده دار کنید)

یا شاید بتوانید به صورت طنز به پادکست «چگونه باید» برخورد کنید، با موضوعات حکایتی مانند «چگونه در درخواست افزایش حقوق شکست بخوریم» یا «چگونه به شرم آورترین شکل ممکن از دوچرخه خود بیفتید».

۱۲. باشگاه کتاب/بررسی کتاب

اگر عاشق کتاب هستید، در نظر بگیرید که یک باشگاه کتاب پادکست را با بهترین دوست خود یا یک لیست چرخشی از مهمانان راه اندازی کنید. شما حتی می توانید با خود نویسندگان مصاحبه کنید اگر بتوانید آن را تغییر دهید.

۱۳. توصیه های کتاب

یا، صفحه ای از کتاب آن بوگل را با یک پادکست توصیه کتاب برداریدبعد چی بخونم؟از شنوندگان تماس بگیرید، انواع کتاب‌هایی را که می‌خوانند بیابید و برای فهرست TBR پیشنهادهایی ارائه دهید.

۱۴. ایده های موضوعات پادکست کمدی و خنده دار

مردم عاشق خندیدن هستند! اگر یک استندآپ نوپا هستید، از برنامه های کمدی خود با نمایش پادکست جدید استفاده کنید. از مهمانان مختلف دعوت کنید تا جوک های شما را امتحان کنند یا در مورد رویدادهای جاری با یک پیچ و تاب کمدی بحث کنند.

۱۵. ۱۰ لیست برتر

دوست دارید قضاوت کنید؟ هر چیزی که فکرش را می کنید یک رتبه بندی پادکست شروع کنید! هر قسمت می تواند یک «۱۰ برتر» متفاوت باشد، از فیلم های دیزنی گرفته تا سبزیجات زمستانی.

۱۶. سفر

در عصر کووید-۱۹، همه برای سفر گرسنه هستند. با راه اندازی یک پادکست سفر، از آن سرمایه گذاری کنید!

نکاتی را در مورد بسته بندی یا سفر با بودجه کم ارائه دهید، یا می توانید هر قسمت را صرف مصاحبه با مردم محلی در مقاصد مختلف توریستی کنید تا نکاتی را در مورد کارهایی که هنگام سفر به آنجا انجام دهید، انجام دهید.

۱۷. داستان های کوتاه

آیا نوشتن را دوست دارید؟ «انتشار» داستان های کوتاه خود را با خواندن آنها در پادکست در نظر بگیرید! یا داستان های کوتاه و گزیده هایی از کتاب های نوشته شده توسط دیگران را بخوانید، همانطور که LeVar Burton از شهرت Reading Rainbow در پادکست موفق خود انجام می دهد.لوار برتون می خواند.

۱۸. ایده های پادکست موسیقی

آیا به همه چیز موسیقی وسواس دارید؟ داستان های زندگی سازندگان مورد علاقه خود را کاوش کنید، به مخاطبان خود در مورد تئوری موسیقی آموزش دهید، یا شاید مهمانان دعوت شده را انتخاب کنید و هنرمندان جدیدی را بر اساس عادات گوش دادن فعلی آنها پیشنهاد دهید.

۱۹. نقد فیلم یا تلویزیون

همه منتقد هستند! اگر به دنبال بهانه ای برای دیدن همه چیزهایی که در سینماها اکران می شود، هستید، پادکست نقد و بررسی فیلم را راه اندازی کنید. یا یک مجموعه خلاصه ایجاد کنید که نمایش تلویزیونی مورد علاقه شما را در حین پخش پوشش دهد، با پیش‌بینی‌هایی درباره اتفاقات بعدی.

۲۰. چیزهای عصبی 

خود نادان خود را در آغوش بگیرید! چه چیزی می توانید برای همیشه در مورد آن فوران کنید؟ شانس این است که شما مخاطبانی را پیدا کنید که به اندازه شما وسواس دارند. موضوع جالب خود را پیدا کنید و با آن اجرا کنید، چه زبان شناسی، برنامه نویسی، دستور زبان یا پیشتازان فضا.

۲۱. تاریخ

اگر عاشق تحقیق در مورد حقایق تاریخی مبهم هستید، یک پادکست تاریخی راه اندازی کنید.

می‌توانید اپیزودهای شادی‌بخش را با موضوعی در حال اجرا انجام دهید (مانند تمرکز بر رسوایی ورزشی Crooked Media’sتالار شرم) یا در مورد رویدادهایی که اغلب نادیده گرفته می شوند درس های تاریخ عمومی بدهید (همانطور که در زیر مشاهده می شودمطالبی که در کلاس تاریخ از دست دادیداز How Stuff Works).

۲۲. قرائت روزانه کتاب مذهبی

همانطور که در آن دیده می شود، هر روز یک قسمت از کتاب مقدس را برای مخاطبان خود بخوانید کتاب مقدس مسافران.

۲۳. پادکست روایی

آیا به جنایت واقعی علاقه دارید؟ شاید بخواهید داستانی (واقعی یا تخیلی) بگویید. این شانس شماست تا یک روایت گفتاری طولانی از خودتان تولید کنید!

۲۴. بر آنچه برای شما محلی است تمرکز کنید

یک پادکست برای اعضای انجمن خود راه اندازی کنید. می توانید اخبار دولت محلی، رویدادهای منطقه خود، یا حتی پروژه های اجتماعی و رویدادهای گروهی را پوشش دهید.

۲۵. هنر

تاریخ هنر را کاوش کنید و داستان زندگی نقاشان و مجسمه سازان مشهور را بگویید. درس های قدردانی از هنر بدهید. یا از یک مهمان بی تجربه بخواهید که یک نقاشی معروف را برای جلوه های کمدی برای مخاطبانتان تعریف کند.

۲۶. امور مالی شخصی

اگر اهل پول هستید، به مخاطبانی که همیشه در تلاش هستند یاد بگیرند که چگونه پول خود را بهتر مدیریت کنند، غذا بدهید.

می توانید موضوع پادکست خود را با ساختن آن در مورد چگونگی بازسازی خانه خود با بودجه یا نحوه پرداخت سریع بدهی خود محدود کنید. یا، می توانید فقط نکات مالی عمومی ارائه دهید و با کارشناسانی مانند دو پادکست جاش و مت در پادکست محبوب خود مصاحبه کنید.چگونه به پول.

 

۲۷. مراقبه های هدایت شده

برای هر قسمت یک مراقبه کوتاه راهنمایی کنید. شما می توانید برای هر یک موضوع متفاوتی ارائه دهید، مانند مدیتیشن برای رفت و آمد یا قبل از خواب.

۲۸. تمرینات هدایت شده 

آیا شما یوگا یاد می دهید؟ آیا شما یک مربی شخصی هستید؟ از تخصص خود در جلسات تمرینی با هدایت صوتی استفاده کنید که شنوندگان شما می توانند در استراحت های ناهار خود جای بگیرند.

۲۹. پادکست برای بچه ها

با استفاده از داستان های احمقانه، پازل ها یا حقایق سرگرم کننده، سرگرمی های صوتی برای کودکان ایجاد کنید. ممکن است پادکست خود را به عنوان چیزی برای سرگرم کردن کودکان در ماشین به بازار عرضه کنید.

۳۰. آماده سازی

آیا شما علاقه مند به انجام مطالعه در مورد بقا هستید؟ تحقیقات و مصاحبه های خود را به یک موضوع پادکست خوب تبدیل کنید.

از سوی دیگر، می‌توانید پادکستی را شروع کنید که (با درجات مختلف جدیت) چگونه برای چیزهای مختلف آماده شوید، از آخرالزمان زامبی‌ها تا سال اول دانشگاه.

۳۱. فرهنگ پاپ

پادکست‌های خوب بی‌شماری آخرین تحولات مد، هالیوود و آخرین رسوایی‌ها در رسانه‌های اجتماعی را پوشش می‌دهند – اما هیچ‌کس به طور کامل به آن‌ها برخورد نمی‌کند. به عنوان میزبان پادکست فوق العاده محبوب، یک چرخش منحصر به فرد پیدا کنیدنگهش دارانجام دهید – و با آن بدوید!

۳۲. مصاحبه با افراد مشهور

در صورت داشتن ارتباط، پادکستی را شروع کنید و با افراد مشهور درباره زندگی آنها مصاحبه کنید.

۳۳. اخبار و سیاست

آیا شما اهل اخبار هستید؟ یا شاید شما دائماً دوستان خود را در معرض شعارهای سیاسی طولانی قرار می دهید. با شروع یک پادکست در مورد آخرین به روز رسانی ها در اخبار و سیاست، این سرگرمی را به دلارهای تبلیغاتی تبدیل کنید.

همانند حوزه فرهنگ پاپ، پادکست‌های زیادی در حال حاضر رویدادهای جاری را پوشش می‌دهند، بنابراین حتماً زاویه منحصربه‌فرد خود را برای متمایز کردن پادکست خود پیدا کنید.

۳۴. کاردستی

آیا عاشق قلاب بافی یا بافتنی هستید؟ در مورد لحاف کاری، دکمه سازی یا اسکرپ بوک چطور؟ در هر زمینه ای که تخصص دارید، یک پادکست اختصاص داده شده به کاردستی را در نظر بگیرید!

۳۵. ASMR

آیا شما از آن دسته افرادی هستید که هنگام تماشای ویدیوهایی از مردم در حال زمزمه کردن، احساس سوزن سوزن شدن از پوست سر تا ستون فقرات خود را تجربه می کنید؟ این پاسخ را نصف النهار حسی خودمختار (ASMR) می نامند که عبارت است از aروند رو به رشد. ایجاد قسمت‌های پادکست با ویژگی‌های القای ASMR (مانند زمزمه کردن، چروک کردن کاغذ یا حتی هم زدن کاسه‌های سوپ) را در نظر بگیرید تا به افراد کمک کند بخوابند یا استراحت کنند.پادکست ASMRمیکند.

۳۶. بازاریابی 

صنعت بازاریابی در حال رونق است، خواه رسانه های اجتماعی، ایمیل یا بازاریابی محتوا (به نام چند مورد). دانش صنعت خود را به کار ببرید و با دانش بازاریابی عملی به مخاطبان خود آموزش دهید!

۳۷. حیوانات خانگی

آیا حیوانات بیشتر مورد شما هستند؟ پادکستی را در نظر بگیرید که به مخاطبان خود در مورد مراقبت اولیه از حیوانات خانگی آموزش می دهد یا مصاحبه هایی را با صاحبان حیوانات خانگی غیر معمول ضبط کنید.

یا شاید یک پادکست برای حیوانات خانگی ارائه دهید، با صداهای آرام بخش که به آنها کمک می کند در مواقع مضطرب (مانند مسافرت یا تنهایی در خانه) احساس بهتری داشته باشند.

۳۸. مهارت های تصادفی را به افراد آموزش دهید

از یادگیری (یا آموزش دیگران) چیزهای تصادفی لذت می برید؟ ایجاد پادکستی را در نظر بگیرید که همه چیز در مورد یادگیری مهارت های اساسی زندگی است، مانند تعویض لاستیک یا دوچرخه سواری.

۳۹. روانشناسی

اگر از علاقه مندان به روانشناسی هستید، به کاوش در دنیای ذهن فکر کنید. پادکست شما می تواند درباره همه چیزهای روانشناسی باشد یا می توانید آن را بیشتر به موضوعاتی مانند روانشناسی غذا خوردن، تیپ های شخصیتی یا فوبیا محدود کنید.

۴۰. کاوش رابطه

بین والدین و فرزندان، همسران/دیگران مهم یا حتی بهترین دوستان گفتگو کنید. مسائل مربوط به رابطه را عمیقاً بررسی کنید و از مهمانان خود بخواهید که به مخاطبان شما مشاوره روابط بدهند.

یا اگر شما یک درمانگر هستید، میزبان جلسات درمانی واقعی با مخاطبان ناشناس باشید، مانند استر پرل در پادکست خود،از کجا باید شروع کنیم؟

۴۱. ایده های پادکست DIY و خلاقانه

با ضبط کردن ساخت یک میز، بازسازی حمام یا تعمیر ماشین، جمعیتی را که خودتان انجام می دهید سرگرم کنید. نکات عملی برای بهترین روش برای مقابله با هر پروژه خلاقانه DIY ارائه دهید.

۴۲. لایف هک

مردم دوست دارند یاد بگیرند که چگونه زندگی خود را هک کنند. یک پادکست آموزش هک های کاربردی مانند ترفندهای سریع بهره وری، نکاتی برای تمیز نگه داشتن خانه به آسانی، یا نحوه یافتن تخفیف های عالی برای بلیط هواپیما شروع کنید.

۴۳. غذا

چه کسی عاشق خوردن نیست؟ اگر می توانید تمام روز در مورد دنیای آشپزی صحبت کنید، یک پادکست غذا راه اندازی کنید. با سرآشپزهای رستوران های محبوب مصاحبه کنید، طرز تهیه غذاهای مختلف را به مردم آموزش دهید یا غذاهای فرهنگی مختلف را کشف کنید.

۴۴. فناوری

فناوری همیشه در حال تغییر است و پتانسیل نامحدودی برای محتوا در حوزه فناوری وجود دارد. مخاطبان خود را در جریان آخرین اخبار فناوری یا مسائل امنیتی اخیر قرار دهید تا از آنها آگاه باشند. یا به مردم بیاموزید که چگونه از رایانه یا تلفن خود بهتر استفاده کنند.

یا همیشه می‌توانید با ارائه نکاتی به مخاطبان خود در مورد اینکه این فناوری به نفع آن‌ها باشد، نه بر علیه آنها، فناوری و روان‌شناسی را با هم ترکیب کنید – مصاحبه، کارشناسان بهره‌وری برای توصیه‌هایی مانند تنظیم تلفن خود در مقیاس خاکستری و غیرفعال کردن اعلان‌های اعتیادآور.

۴۵. پادکست الهام بخش

همه می توانند کمی از مثبت اندیشی و انگیزه استفاده کنند، بنابراین پادکست خود را چیزی مثبت برای بیدار شدن بسازید! برای هر قسمت یک نقل قول یا داستان الهام بخش متفاوت را انتخاب کنید. یا پادکست خود را مطالعه ای درباره زندگی شاد بسازید، همانطور که گرچن روبین، نویسنده پرفروش و متخصص شادی در پادکست خود انجام می دهد.شادتر.

۴۶. ​​حامی خود را درگیر کنید 

اگر در حال حاضر یک یا دو حامی شرکتی دارید، از آنها ایده های موضوعی برای یک پادکست جدید بخواهید. از یک نماینده برای یک سری اپیزود بخواهید مصاحبه کنید، یا شاید با اسپانسر خود برای ارائه یک بازی همکاری کنید.

با این حال، مطمئن شوید که افسار را نگه دارید. هنوز پادکست شماست

۴۷. پرسش و پاسخ

از فالوورهای خود بخواهید سؤالات خود را ارسال کنند (یا در صورت تمایل از تماس های زنده استفاده کنندنرم افزار پادکستاز آن پشتیبانی می کند) و در قسمت خود به آنها پاسخ دهید! هر هفته را موضوعی متفاوت در نظر بگیرید یا از مهمانان دعوت کنید تا به سؤالات شنوندگان در مورد زندگی یا زمینه های تخصصی خود پاسخ دهند.

۴۸. نصیحت

توصیه هایی در مورد هر چیزی که برای شما مناسب است ارائه دهید – یا با نمایش خود مانند یک ستون توصیه رفتار کنید. سوالات گیج کننده درباره توصیه های زندگی را مطرح کنید و به آنها به صورت آنلاین پاسخ دهید تا به نفع شنوندگان باشد.

۴۹. اقتصاد گیگ

پادکستی ایجاد کنید که به طور خاص برای سرگرم کردن رانندگان Uber طراحی شده است. یک برگ ازپادکست Rideshare Guyمیزبان کتاب هری کمبل و مصاحبه با رانندگان تحویل بگیرید و از آنها بهترین نکات صنعتی را بخواهید.

۵۰. رسانه های اجتماعی

آیا شما عضو Gen-Z هستید و رسانه های اجتماعی طبیعت دوم شما هستند؟ به مخاطبان خود نکاتی را در مورد نحوه استفاده خوب از رسانه های اجتماعی، چه برای برقراری ارتباط با دوستان و چه برای بازاریابی کسب و کار خود، ارائه دهید.

۵۱. شکار لاشخور

از مخاطبان خود بخواهید صداهای ضبط شده را پیدا کنند و بفرستند که با موضوعات مختلف مطابقت دارند (مثلاً ضبط آواز پرندگان، مصاحبه با شخصیت والدین یا خواندن یک شعر مورد علاقه).

۵۲. بزرگسالان در حال تماشای فیلم های کودکان

فیلم های مورد علاقه خود را از دوران کودکی دوباره مرور کنید و آنها را از دیدگاه بزرگسالان مرور کنید. کدام یک در آزمون زمان مقاومت می کنند؟

۵۳. عادات

نحوه شکل‌گیری عادت‌ها را مطالعه کنید، نکاتی را در مورد ایجاد عادت‌ها ارائه دهید، یا حتی سفر خود را در طول ۳۰ روز شرح دهید.

۵۴. تناسب اندام

یا شاید شما می توانید بر کمک به مخاطبان خود در تلاش های ورزشی خود تمرکز کنید. نکاتی در مورد دویدن، وزنه برداری یا دوچرخه سواری ارائه دهید. با مربیان مصاحبه کنید تا بهترین مشاوره صنعت را دریافت کنید.

یکی از محبوب ترین پادکست ها در مورد دویدن،آکادمی آموزش ماراتن، از اولین روزهای پادکست در صحنه بوده است. تروور و انجی اسپنسر میزبان، سفرهای دویدن خود را شرح می دهند، مشاوره می دهند و با کارشناسان و ورزشکاران مشهور مصاحبه می کنند.

۵۵. ورزش

خلاصه بازی دیشب مصاحبه با ورزشکاران در مورد چگونگی محبوب شدن یک ورزش درس های تاریخ بدهید.

۵۶. مد/زیبایی

آیا می توانید تمام روز در مورد مدل مو و یقه صحبت کنید؟ یک پادکست مد را در نظر بگیرید که در آن روندهای مد در حال ظهور را مستند می کنید یا توصیه های زیبایی ارائه می دهید.

۵۷. تغذیه و کاهش وزن

در حالی که در حال انجام آن هستیم، در مورد پادکستی که به مردم کمک می کند بهتر غذا بخورند چه می توان گفت؟ با متخصصان مختلف تغذیه مصاحبه کنید و در مورد حرکات غذایی مختلف (مانند رژیم سرخپوشان، گیاهخواری یا رژیم خام) بحث کنید.

۵۸. نکته کسب و کار روزانه

به مخاطبان خود نکات کوتاه و کاربردی برای کسب و کار و کارآفرینی بدهید تا هر روز صبح به آنها انگیزه دهید – درست مانند کاری که بن فیوترل در پادکست ۵ دقیقه ای خود انجام می دهد.نکات کسب و کار روزانه.

۵۹. به روز رسانی روزانه بازار سهام

دوست دارید وضعیت بازار را بررسی کنید؟ با ارائه به روز رسانی روزانه در مورد داده های بازارهای جهانی، مخاطبان خود را نیز شامل کنید.

۶۰. یک موضوع پیچیده را در ۵ دقیقه یا کمتر تجزیه کنید

بسیاری از شنوندگان پادکست عاشق لقمه های کوتاه و سرگرم کننده هستند که می توانند در رفت و آمد یا پیاده روی سریع در اطراف بلوک بخورند. یک موضوع پیچیده را در نظر بگیرید و آن را در چند دقیقه فشرده کنید.

۶۱. گیم شو

پیتر ساگال درونی خود را کانالیزه کنید (از برنامه محبوب اوصبر کن صبر کن… به من نگو!) و نمایش بازی خود را با مهمانان مختلف در هر قسمت میزبانی کنید.

۶۲. پادکست در مورد پادکست

چه چیزی فراتر از یک پادکست در مورد پادکست ها متا است؟ با پادکست‌های موفق برای راهنمایی‌هایشان مصاحبه کنید، درباره آخرین فناوری‌ها و روندهای دنیای ضبط پادکست بحث کنید یا جایگاه‌های پادکست مبهم را بررسی کنید.

۶۳. با ترس خود روبرو شوید

همه ما از چیزی می ترسیم، بنابراین شنوندگان خود را همانطور که با شنوندگان خود روبرو می شوید به سفر ببرید. از عنکبوت می ترسید؟ از یکی بخواهید بازوی شما را بالا ببرد، آناتومی آنها را یاد بگیرد و با متخصصان صحبت کند! ترس از ارتفاع؟ در حالی که از بلندترین ساختمان شهر خود فریاد می زنید، شنوندگان خود را با خود همراه کنید. نه تنها جایگاهی را فتح خواهید کرد، بلکه به طور بالقوه می توانید جامعه ای همفکر ایجاد کنید که از آدرنالین و روحیه ماجراجویانه تغذیه می شود.

۶۴. سر میز بچه بنشینید

خیلی وقت است که بچه ها دیده نمی شوند و خبری از آنها نیست. با زمان کنار بیایید و از بچه ها بپرسید که در مورد بحث های عمومی معنادار چه فکر می کنند. نه تنها قفل شنونده خود را به جوان ترین نسل باز می کنید، شاید فرزندان مصاحبه شونده شما پاسخ این سوال را داشته باشند..؟

۶۵. پادکست شوخی

در سال ۲۰۲۲، همه ما به چیزی برای خندیدن نیاز داریم. شما می‌توانید با میزبانی یک پادکست شوخی، آن کسی باشید، خواه صدا زدن شوخی‌های قدیمی یا دونگ دونگ… سم خود را انتخاب کنید، با دقت برنامه‌ریزی کنید و همه چیز را ضبط کنید. به یاد داشته باشید، در پایان شوخی همه باید بخندند!

۶۶. تحقیق

جنایت واقعی را دوست دارید؟ دوست دارید کمی حفاری انجام دهید؟ (منظور ما تحقیق است. زیاد ایده نگیرید). اگر زمان در اختیار دارید، یک معمای حل نشده محلی پیدا کنید و سعی کنید به ته آن یعنی سبک سریال برسید. با استفاده از منابع معتبر، پیش زمینه را به شنوندگان خود بدهید، تماس سردی انجام دهید و با سهامداران مرتبط در داستان مصاحبه کنید. اما به یاد داشته باشید که اگر افراد علاقه ای به آن ندارند به حریم خصوصی آنها احترام بگذارید.

۶۷. حقایق تصادفی

آیا می دانستید که می توان از کره بادام زمینی الماس درست کرد؟ یا می دانید کدام حیوان بیشترین عمر را دارد؟ آیا همه این حقایق تصادفی را می دانید، اما هرگز کسی را ندارید که به آنها بگویید؟ خوب، چرا دانش خود را به پادکست تبدیل نکنید. شما می توانید حقایق روزانه را مانند در پوشش دهیدامروز یاد گرفتم، یا می توانید در مورد حقایق خاص تر به عمق بپردازید.

۶۸. فرهنگ اینترنتی

این برای دوستداران میم است! اگر دیوانه میم‌ها هستید و ساعت‌ها را آنلاین می‌گذرانید، این موضوع می‌تواند یک موضوع پادکست جالب برای شما باشد تا آن را بررسی کنید. شما می توانید در مورد روشی که اینترنت جامعه را تغییر داده است و اینکه آیا این واقعا خوب است یا بد صحبت کنید. می‌توانید در مورد Web3 صحبت کنید و البته با کلیپ‌های خنده‌دار یا میم‌هایی که آنلاین دیده‌اید، کمی طنز اضافه کنید.

۶۹. پادکست برای یک علت

جهان از بسیاری جهات به کمک نیاز دارد. چرا به روشی خلاقانه مشارکت نمی کنید؟ شما می توانید به مردم در مورد مسائل مختلف مانند گرم شدن کره زمین، فمینیسم و ​​موارد دیگر آموزش دهید. حتی می توانید مردم را تشویق کنید که کمک مالی کنند یا به ازای هر شنونده مبلغ مشخصی را به یک هدف خیریه اهدا کنید.

۷۰. پادکست والدین

همه ما می دانیم که فرزندپروری آسان نیست. آیا شما والدینی هستید که برای اولین بار این تجربه را تجربه می کنید؟ یا کسی هستید که قبلاً چند فرزند بزرگ کرده اید؟ چرا خرد خود را در یک پادکست ثبت نکنید تا به دیگران در سفرهای فرزندپروری خود نیز کمک کنید.

۷۱. مشاوره پزشکی

ما همیشه از گوگل می خواهیم که علائم ما را تشخیص دهد. مردم قطعا می توانند با برخی توصیه های پزشکی انجام دهند. اگر پزشک، داروساز یا مدرک پزشکی هستید، چرا مردم را روشن نمی‌کنید تا هر بار که علائم خود را در گوگل جستجو می‌کنند دچار عصبانیت نشوند.

۷۲. زنده ماندن در طبیعت

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که در صورت سقوط هواپیما چه باید بکنید؟ یا اگر خود را در سونامی یا طوفان دیدید چه باید کرد؟ این موضوع کمی جدی‌تر است، اما می‌توانید درباره تاکتیک‌های بقا صحبت کنید. شما می توانید با بازماندگان مصاحبه کنید، آنچه را که در بلایای طبیعی رخ داده است تجزیه و تحلیل کنید، و امیدواریم اطلاعاتی را که می تواند جان مردم را نجات دهد، در صورت تجربه مشابه، منتقل کنید.

۷۳. پادکست بازی

ما فقط در مورد بازی های آنلاین و دیجیتال صحبت نمی کنیم. حتی می توانید در مورد پوکر، انحصار، سیاه چال ها و اژدها، هر چیزی که مربوط به بازی باشد صحبت کنید. از تاکتیک ها گرفته تا بررسی ها، می توانید در مورد چیزهای زیادی صحبت کنید.

۷۴. یافتن عشق

شما مجرد هستید و آماده هستید! چرا ماجراهای دوستیابی خود را در حالی که آقای یا خانم خود را درست می بینید، مستند نمی کنید؟ اگر در این زمینه متخصص هستید، می‌توانید به مردم نیز در مورد چگونگی ایجاد روابط برای شما راهنمایی کنید. فقط نگاه کن  عشق زندگی با متیو هاسیبه عنوان مثال. این پادکست تمام اطلاعاتی را که برای پیدا کردن آن نیاز دارید در اختیار شما قرار می دهد.

البته تولید این نوع پادکست قطعا در ایران با چالش هایی همراه است !

۷۵. بلاک چین

احتمالاً تا به حال حداقل یک بار در زندگی خود در مورد ارز دیجیتال شنیده اید. مطمئناً شخصی به بیت کوین، اتریوم یا حتی NFT اشاره کرده است. ولی آن کلا چه معنی می دهد؟ چرا یک پادکست راه اندازی نکنید که به مردم کمک می کند تا این سیستم دیجیتال جدید را درک کنند. این موضوعی است که در پادکست باید در مورد آن صحبت کرد. فقط به گری واینرچوک و تام بیلیو نگاه کنید که قبلاً به این موضوع پادکست پرطرفدار پرداخته اند.

۷۶. متاورس

متاورس که ارتباط نزدیکی با بلاک چین دارد. این یک موضوع داغ در حال حاضر است و بحث های زیادی در مورد عواقبی که این واقعیت مجازی ممکن است داشته باشد وجود دارد. برای کسانی از شما که نمی‌دانند، Metaverse یک واقعیت مجازی آنلاین است که در آن افراد می‌توانند آواتارهایی را برای تعامل با این پلتفرم ایجاد کنند و حتی در برخی موارد ارز دیجیتال کسب کنند.

۷۷. فریلنسر رفتن

برای بسیاری از افراد پرش به مشاغل آزاد دشوار است. برخی ترجیح می‌دهند در یک شرکت کار کنند، اما برخی دیگر به دنبال استقلال هستند و نمی‌دانند برای راه‌اندازی یک تجارت آزاد از کجا شروع کنند. اگر شما یک فریلنسر هستید، به دیگران کمک کنید و نکات عملی در مورد چگونگی انتقال به آنها ارائه دهید. شما می توانید مبارزات، موفقیت های خود را به اشتراک بگذارید و بینشی واقعی از زندگی مستقل به آنها بدهید.

۷۸. کار از خانه

تاکنون، به لطف کووید، همه ما سبک زندگی کار از خانه را تجربه کرده ایم. برخی از ما هنوز در خانه کار می کنیم و محیط کاملاً متفاوت از زندگی اداری است. می توانید در مورد مزایای کار در خانه صحبت کنید، یا در مورد آنچه که در دفتر بیشتر دلتنگ می شوید. همچنین ممکن است شایان ذکر باشد که چگونه با چالش هایی مانند با انگیزه ماندن و کار نکردن در زمانی که نمی توانید زندگی خانه و محل کار خود را از هم جدا کنید، مقابله می کنید.

۷۹. استارت آپ ها

هر روز می شنویم که استارت آپ های نوآورانه جدیدی به دنیا راه می یابند. بسیاری از آنها موفق می شوند، اما تعداد بیشتری نیز موفق نمی شوند. بنابراین برای راه اندازی یک استارت آپ موفق چه چیزی لازم است؟ چرا این موضوع پادکست را بررسی نمی کنید و به مردم بینشی در مورد چگونگی راه اندازی یک شرکت جدید از ابتدا نمی دهید.

۸۰. خنده دار شکست می خورد

همه ما در چیزی شکست خورده ایم. بالاخره ما همه انسان هستیم و گاهی برای موفقیت باید شکست بخوری. نیازی نیست از این بابت ناراحت باشید، اگر چیزی می توانید به مردم بخندید. می توانید این موضوع را به یک موضوع گفتگوی پادکست تبدیل کنید و از مردم دعوت کنید تا شکست های خنده دار خود را به اشتراک بگذارند.

۸۱. پادکست بحث

این یک موضوع بحث پادکست عالی را ایجاد می کند. یک سوال یا موضوع بحث برانگیز را انتخاب کنید و از مردم دعوت کنید تا نظرات خود را به بحث بگذارند. این می تواند به سرعت گرم شود، اما مطمئناً می تواند برای یک گوش دادن جالب باشد.

۸۲. بررسی انتقادی

اگر شما کسی هستید که دوست دارید فعالیت‌های جدید و مکان‌های جدید را امتحان کنید، این می‌تواند یک راه هیجان‌انگیز برای به اشتراک گذاشتن تجربیاتتان باشد. شما می توانید هر چیزی را از هتل ها، رستوران ها، مسیرهای پیاده روی، هر کاری که انجام می دهید مرور کنید. شما به مردم کمک خواهید کرد یاد بگیرند که به هر قیمتی کجا بروند و از کجا اجتناب کنند.

۸۳. شرح حال

هر کس داستان زندگی منحصر به فردی دارد و برخی افراد داستان های جالب تری نسبت به دیگران دارند. شما می توانید داستان زندگی افراد مشهور، رهبران سیاسی، شخصیت های عمومی و هر کسی که علاقه شما را برانگیخته است را پوشش دهد.

۸۴. چگونه همه چیز ساخته شده است

آیا تا به حال فکر کرده اید که گوشی شما چگونه ساخته شده است؟ یا چگونه چیزی به سادگی کره درست می شود؟ این موضوع متنوعی را برای پادکست ایجاد می کند، جایی که می توانید به معنای واقعی کلمه هر چیزی را که تا به حال اختراع شده است پوشش دهید.

 ۸۵. مهارت های سازمانی

اگر شما آن فردی هستید که برنامه‌ریز روزانه، برنامه‌ریزی مؤثری دارید و می‌دانید چگونه خانه‌تان را از سر تا پا فنگ شویی کنید، این می‌تواند به یک موضوع پادکست عالی تبدیل شود. می‌توانید با به اشتراک گذاشتن بینش‌هایی در مورد چگونگی استفاده حداکثری از مهارت‌های سازمانی ارزشمند، به افراد کمک کنید تا زندگی‌شان را به هم بریزند.

 ۸۶. خودتان را به چالش بکشید

چالش های آنلاین زیادی وجود دارد، حتی می توانید چالش های خود را ایجاد کنید. می توانید یک برنامه ورزشی ۳۰ روزه را متعهد شوید یا می توانید خود را به چالش بکشید تا ببینید چند روز بدون تلویزیون می توانید دوام بیاورید. یک چالش سرگرم کننده را انتخاب کنید یا به طور مداوم چالش های مختلف را انجام دهید و همه چیز را از طریق یک پادکست مستند کنید.

 ۸۷. گروه پشتیبانی

همه ما چیزهای سختی را پشت سر گذاشته‌ایم، برخی در شرایط بدتر از دیگران. قطعاً گذر از این چیزها با هم بسیار آسان تر از تنهایی است. می‌توانید پادکستی راه‌اندازی کنید تا به افرادی که مشکلات سلامت روان، اعتیاد یا حتی از دست دادن یکی از عزیزانشان را تجربه می‌کنند، کمک کنید. این می تواند راهی زیبا برای به اشتراک گذاشتن بینش و ایجاد یک جامعه توانمند و حمایت کننده باشد. نگاه کنیدپادکست The Anxiety Guyتوسط دنیس سیمسک برای الهام. او مبارزه خود را با اختلال هراس و اضطراب سلامتی برای آموزش دیگران و کمک به آنها برای غلبه بر این مبارزات به اشتراک می گذارد.

 ۸۸. معما را حل کنید

مخاطب خود را کمی به فکر وادار کنید. شما می توانید یک معما به آنها بگویید و فقط در ابتدای قسمت بعدی پاسخ را به آنها بگویید. این معماها می توانند صداها، عبارات کوتاه، حروف باشند و اگر پادکست تصویری دارید، تصاویر را برای آنها به اشتراک بگذارید تا بفهمید به دنبال چه پاسخی هستید.

 ۸۹. دردهای رشد

اگر یک کاری باشد که همه انجام می دهند، این است که بزرگتر شوند. با این حال، همه ما تجربیات و چالش های مختلفی داریم که با آن ها روبرو هستیم. برخی مشابه هستند و بسیاری از این چالش ها با سن خاصی همسو هستند. نگاه کردن به چگونگی توسعه و غلبه بر این دردهای رو به رشد می تواند یک موضوع پادکست بسیار مرتبط باشد.

۹۰. چگونه کار می کند

آیا می دانستید برای لبخند زدن بیش از ۱۰ عضله لازم است؟ آیا فکر کرده اید که بدن چگونه کار می کند، برق کار می کند، چگونه همه چیز در جهان کار می کند؟ عمیق‌تر کاوش کنید و یک پادکست برای درک نحوه اجرای چیزهای مختلف شروع کنید.

 ۹۱. فلاش بک

بسیاری از ما روندها، هیپ ها و دیوانگی هایی را دنبال می کنیم که زمانی عادی تلقی می شدند. چرا به این موضوع نگاه نمی کنید؟ می‌توانید رژیم‌های غذایی مد روز، سبک‌های مد دیوانه‌کننده، و حتی اختراعات عجیب و غریبی که امروزه هیچ کاربردی ندارند را پوشش دهید.

 ۹۲. چه می شود اگر

اگر یک سیارک به زمین برخورد کند چه؟ یا اگر تمام زنبورها از روی زمین ناپدید شوند چه؟ چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این موضوع را به یک موضوع پادکست تبدیل کنید و به نظریه ها و حدس و گمان ها در مورد آنچه ممکن است رخ دهد نگاه کنید.

 ۹۳. تئوری های توطئه

همه ما آنها را باور نمی کنیم، اما تئوری های توطئه قطعا موضوع داغی برای بحث پادکست هستند. شما می توانید به این نگاه کنید که چرا آنها می توانند درست باشند در مقابل آنچه که نشان می دهد همه آنها ساخته شده است. این کار باعث می شود که شما و مخاطبانتان به ایده ها، رویدادها و باورها به شیوه ای کاملا متفاوت نگاه کنید.

  ۹۴. افسانه ها را از بین بردن 

برخی افراد هر چیزی را که به آنها بگویید باور خواهند کرد. حتی افرادی وجود دارند که در تمام طول زندگی خود با اعتقاد به اظهاراتی که درست نیستند رشد می کنند. چرا به افسانه‌های رایج نگاه نمی‌کنیم و آن‌ها را از بین نمی‌بریم و به مردم شفاف‌سازی نمی‌کنیم که واقعاً چه چیزی درست است.

۹۵. طنز سیاسی

پادکست اخبار خود را کمی متفاوت کنید. با کمی طنز به آن بپردازید و سیاست و امور جاری را به چیزی سبک تر تبدیل کنید. می توانید نگاه کنیدنمایش روزانه به عنوان مثال. اگرچه این در اصل یک برنامه تلویزیونی است، یک نسخه پادکست نیز وجود دارد.

۹۶. زندگی خارج از شبکه

آیا مواقعی وجود دارد که شما فقط می خواهید از جامعه فرار کنید؟ اگر سعی می کردید خارج از شبکه زندگی کنید چه؟ آنقدرها هم که به نظر می رسد آسان نیست، اما قطعا تجربه ای است که مردم مجذوب شنیدن آن خواهند شد. آن را به یک پادکست تبدیل کنید و مردم را از سبک زندگی الهام بگیرید (یا آنها را دور کنید) که بسیار متفاوت از آنچه ما می‌دانیم.

۹۷. یک زبان

آیا در زبان دیگری تجربه دارید؟ حتی اگر تمام چیزی که دارید انگلیسی باشد. از طریق پادکست به افراد کمک کنید زبان جدیدی یاد بگیرند. ایده این است که یادگیری یک زبان تعاملی و سرگرم کننده تر از کلاس سنتی باشد. نگاه کن بهپادکست انگلیسی All Earsبرای الهام گرفتن از موضوعاتی که می توانید به آن بپردازید.

۹۸. روش های جایگزین

به درمان های جایگزین مانند طب سوزنی، رایحه درمانی، هیپنوتیزم درمانی و غیره فکر کنید. بسیاری از مردم به این روش‌ها اعتقاد ندارند، اما دیگران واقعاً احساس می‌کنند این روش‌های جایگزین بسیار عمیق‌تر از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم. روش‌های جایگزین شفا، دارو، روش‌های زندگی، روابط و موارد دیگر را کاوش کنید و برای خودتان (و شنوندگانتان) بفهمید که چه چیزی ارزش تمرین و انجام آن را دارد.

۹۹. موارد حقوقی

این برای وکلا یا طرفداران Suits است که به شدت وسواس دارند. شما می توانید در مورد پرونده های حقوقی معروف صحبت کنید و آنها را بررسی کنید یا توضیح دهید که چگونه رویه ها اتفاق افتاده است. اگر شما یک متخصص حقوقی واقعی هستید، می توانید از شنوندگان نیز بخواهید که برای پاسخگویی به مسائل حقوقی آنها تماس بگیرند.

۱۰۰. علم

علم در همه چیز اطراف ما وجود دارد. از جاذبه ای که ما را به زمین نگه می دارد، تا غذایی که می خوریم، تا فناوری ای که ما به عنوان انسان توسعه داده ایم. چرا برای موضوع پادکست عمیق تر به این موضوع نپردازید؟ این یک موضوع گسترده است، اما شما همیشه می توانید یک طاقچه پیدا کنید.

۱۰۱. پادکست شعر

ما می دانیم که شما فکر می کنید این فقط می تواند شامل شعر گفتن باشد، اما شما می توانید کارهای بیشتری انجام دهید. با شاعران مصاحبه کنید، توصیه های نوشتاری بدهید و به برخی از بهترین شعرهایی که هر هفته شنیده اید نگاه کنید. وارسیپادکست شعر فرانک اسکینرکه شامل انواع شعرها حتی کلاسیک می شود. اگر بیشتر از یک نوع شاعر مدرن هستید، همیشه می توانید به سراغ سبک های معاصر از جمله شعر آزاد بروید.

۱۰۲. این نقل قول از کجاست؟

اگر پادکست شما کتاب یا فیلم را پوشش می دهد، این یک ایده برای شماست. می‌توانید با نقل قولی از کتاب یا فیلمی که در قسمت بعدی درباره آن صحبت خواهید کرد، پایان دهید و از شنوندگانتان بخواهید تا حدس بزنند کجاست.

کدام موضوع پادکست را انتخاب می کنید؟

و شما آن را دارید! امیدواریم این فهرست گسترده از ایده‌های پادکست برای امتحان کردن در سال ۲۰۲۲ به شما کمک کرده باشد که به آنجا بروید و شروع به ایجاد کنید! اگر به دنبال ایجاد محتوای ویدیویی هستید، راهنمای انتخاب داریمموضوعات پادکست ویدیویی. شما همچنین می توانید بررسی کنید۱۰ بهترین پادکستتمام دوران برای الهام گرفتن از حرفه ای ها. به یاد داشته باشید: مهم نیست که چه موضوعی را انتخاب می کنید، اگر با اشتیاق و علاقه به آن نزدیک شویدارزش تولید با کیفیت، مطمئناً مخاطبانی را پیدا خواهید کرد که به همان اندازه شما به موضوع انتخابی شما علاقه مند هستند.

ترجمه ، نگارش و تحقیق : زمرّد مدیا

زمرّد مدیا - گروه توسعه کسب و کار هلدینگ بین المللی زمرّد / پایان
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی
تماس