... امروز: پنجشنبه - ۰۹ فروردین - ۱۴۰۳
استراتژی بازاریابی زمان تقریبی مطالعه: 8 دقیقه
کپی شد!
0
توسعه کسب و کار | Business Development

بازار هدف چیست؟

بازار هدف یک محصول را تعریف می کند و بالعکس.هنگامی که یک بازار هدف شناسایی می شود، می تواند بر طراحی، بسته بندی، قیمت، تبلیغ و توزیع محصول تأثیر بگذارد.

بازار هدف چیست؟

بازار هدف گروهی از افراد با برخی ویژگی های مشترک است که یک شرکت آنها را به عنوان مشتریان بالقوه محصولات خود شناسایی کرده است. شناسایی بازار هدف فرآیند تصمیم گیری را به عنوان شرکتی که محصول خود را طراحی، بسته بندی و بازاریابی می کند، آگاه می کند.

یک بازار هدف ممکن است به طور کلی بر اساس محدوده سنی، مکان، درآمد و سبک زندگی طبقه بندی شود. بسیاری دیگر از جمعیت شناختی ممکن است در نظر گرفته شود. مرحله زندگی، سرگرمی ها، علایق و حرفه آنها، همه ممکن است در نظر گرفته شوند.

خوراکی های کلیدی

بازار هدف گروهی از مشتریان با جمعیت شناسی مشترک است که به عنوان محتمل ترین خریداران محصول یا خدمات یک شرکت شناسایی شده اند.
شناسایی بازار هدف برای هر شرکتی در تدوین و اجرای یک طرح بازاریابی موفق مهم است.
بازار هدف همچنین می تواند مشخصات، بسته بندی و توزیع یک محصول را اطلاع دهد.

 

شناخت بازارهای هدف

امروزه تعداد کمی از محصولات طراحی شده اند که برای همه جذابیت داشته باشند. بار حمام نعناع رزماری Aveda، که با قیمت ۲۰ دلار در هر بار در فروشگاه‌های زیبایی Aveda موجود است، برای خانم‌های مجلل و دوستدار محیط‌ زیست عرضه می‌شود که برای کیفیت هزینه اضافی پرداخت می‌کنند. صابون  Cle de Peau Beaute Synactif با قیمت ۱۱۰ دلار به فروش می رسد و برای زنان ثروتمند و شیک پوشی که مایل به پرداخت حق بیمه برای یک محصول لوکس هستند، عرضه می شود. ۲ یک بسته هشت عددی صابون Dial در آمازون کمتر از ۴.۵۰ دلار قیمت دارد و مشخص است که کار را انجام می دهد.

بخشی از موفقیت فروش یک کالا یا خدمات این است که بدانیم برای چه کسی جذاب خواهد بود و در نهایت چه کسی آن را خریداری خواهد کرد. پایگاه کاربر آن می تواند در طول زمان از طریق بازاریابی، تبلیغات و تبلیغات شفاهی بیشتر رشد کند.

به همین دلیل است که کسب و کارها زمان و هزینه زیادی را صرف تعریف بازارهای هدف اولیه خود می کنند و به همین دلیل پیشنهادات ویژه، کمپین های رسانه های اجتماعی و تبلیغات تخصصی را دنبال می کنند.

بخش بندی بازار

تقسیم بازار هدف به بخش‌های مختلف به سادگی تقسیم جمعیت به گروه‌هایی است که با ویژگی‌های کلیدی قابل اندازه‌گیری هستند. اینها شامل جنسیت، سن، سطح درآمد، نژاد، تحصیلات، مذهب، وضعیت تأهل و موقعیت جغرافیایی است.

مصرف کنندگان با جمعیت شناسی یکسان تمایل دارند برای محصولات و خدمات یکسان ارزش قائل شوند، به همین دلیل است که محدود کردن بخش ها یکی از مهم ترین عوامل برای تعیین بازارهای هدف است.

به عنوان مثال، افرادی که در گروه درآمد بالاتری قرار می‌گیرند، ممکن است به‌جای Dunkin’ Donuts، قهوه تخصصی از استارباکس بخرند. شرکت‌های مادر هر دوی این برندها باید بدانند تا تصمیم بگیرند کجا فروشگاه‌های خود را قرار دهند و محصولات خود را در کجا ذخیره کنند.

یک کسب و کار ممکن است بیش از یک بازار هدف داشته باشد – یک بازار هدف اولیه، که تمرکز اصلی است، و یک بازار هدف ثانویه، که به آن بزرگی نیست اما همچنان پتانسیل رشد دارد. تبلیغات اسباب بازی به طور مستقیم برای کودکان هدف قرار می گیرد. والدین آنها بازار ثانویه هستند.

 

بازار هدف و فروش محصول

شناسایی بازار هدف، بخشی ضروری از برنامه توسعه محصول، همراه با برنامه ریزی تولید، توزیع، قیمت و ارتقاء است. بازار هدف عوامل مهمی را در مورد خود محصول تعیین می کند. یک شرکت ممکن است جنبه‌های خاصی از یک محصول، مانند میزان قند موجود در یک نوشابه را تغییر دهد تا برای مصرف‌کنندگان در گروه هدف خود جذابیت بیشتری داشته باشد.

با رشد فروش محصولات یک شرکت، ممکن است بازار هدف خود را در سطح بین المللی گسترش دهد. گسترش بین المللی به یک شرکت اجازه می دهد تا به زیر مجموعه وسیع تری از بازار هدف خود در سایر مناطق جهان دست یابد.

علاوه بر گسترش بین المللی، یک شرکت ممکن است بازار هدف داخلی خود را با توجه بیشتر به محصولاتش در بازار گسترش دهد. گسترش بازار هدف محصول یک فرصت درآمدی است که ارزش آن را دارد.

 

یک بازار هدف چقدر باید دقیق باشد؟

بستگی دارد. به طور کلی، یک محصول ممکن است برای یک بازار انبوه یا یک بازار خاص طراحی شود، و یک بازار طاقچه می تواند در واقع یک گروه بسیار کوچک باشد، به خصوص در مرحله اولیه اولیه آن.

بیشتر نوشابه های گازدار ممکن است به دنبال یک بازار عملا جهانی باشند. کوکاکولا مجبور شد برای رشد مشتریان خود به ۲۰۰ بازار خارج از کشور راه یابد. ۵ Gatorade متعلق به پپسی کولا است، اما این برند به عنوان نوشیدنی برای ورزشکاران قرار دارد. ۶ نام تجاری نوشابه Poppi، که به عنوان یک نوشابه سالم، درخشان، پربیوتیک با آب میوه واقعی، سلامت روده و مزایای ایمنی شناخته می شود، به وضوح بازار هدف جوان تر، سالم تر و آگاهانه تر را هدف قرار داده است.

 

نمونه ای از بازار هدف چیست؟

یک شرکت پوشاک معمولی را در نظر بگیرید که در تلاش است کانال های توزیع خود را در خارج از کشور ایجاد کند. به منظور تعیین اینکه پوشاکش در کجا بیشترین موفقیت را خواهد داشت، تحقیقاتی را برای شناسایی بازار هدف اصلی خود انجام می دهد. این نشان می‌دهد که افرادی که بیشتر محصولاتشان را می‌خرند، زنانی هستند که بین ۳۵ تا ۵۵ سال سن دارند و در سوئیس زندگی می‌کنند.

منطقی است که این شرکت تلاش های تبلیغاتی خود را بر روی وب سایت های سوئیسی متمرکز کند که برای زنان جذاب است.

اما ابتدا، این شرکت ممکن است در نظر بگیرد که چگونه پوشاکش می تواند برای آن بازار هدف جذاب ترین باشد. ممکن است سبک‌ها و رنگ‌های خود را اصلاح کند و استراتژی تبلیغاتی خود را تغییر دهد تا جذابیت خود را برای این بازار آینده‌نگر جدید بهینه کند.

 

هدف از یک بازار هدف چیست؟

بازار هدف یک محصول را تعریف می کند و بالعکس.
هنگامی که یک بازار هدف شناسایی می شود، می تواند بر طراحی، بسته بندی، قیمت، تبلیغ و توزیع محصول تأثیر بگذارد.

محصولی که برای مردان طراحی شده است در پلاستیک صورتی بسته بندی نمی شود. یک لوازم آرایشی لوکس در داروخانه فروخته نمی شود. یک جفت کفش گران قیمت همراه با یک کیف بند کشی پارچه ای مارک دار و همچنین یک جعبه کفش ارائه می شود. همه این عوامل به مخاطبان هدف نشان می دهد که محصول مناسب را پیدا کرده اند.

زمرّد مدیا - گروه توسعه کسب و کار هلدینگ بین المللی زمرّد / پایان
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلی
تماس