تاریخ انتشار: بهمن ۱۴, ۱۴۰۰ - 8:07 ب.ظ
موضوع:‌ توسعه کسب و کار
شماره:‌ 767
ایده پردازی

دسته بندی انواع مدیریت عالی چیست؟

مدیران عالی و سمت های آنان

مدیریت عالی چیست؟

مدیریت عالی شامل افراد و تیم هایی است که مسئول تصمیم گیری های اولیه در یک شرکت هستند.

خوراکی های کلیدی

  • مدیریت عالی شامل افراد و تیم هایی است که مسئول تصمیم گیری های اولیه در یک شرکت هستند.
  • سهامداران مدیریت ارشد یک شرکت را مسئول حفظ سود و رشد شرکت می دانند.
  • پست های مدیریتی در سطح C شامل مهم ترین مدیران بالادستی از جمله مدیر عامل و مدیر مالی و سایرین است.

درک مدیریت بالا

پرسنلی که به عنوان بخشی از مدیریت بالای یک شرکت در نظر گرفته می شوند، در بالای نردبان شرکت  هستند و نسبت به کارکنان سطوح پایین مسئولیت بیشتری دارند. اعضای ارشد مدیریت دارای اختیاراتی هستند که توسط سهامداران یا هیئت مدیره شرکت داده می شود. نمونه هایی از پرسنل مدیریت ارشد شامل مدیران عامل، مدیران ارشد مالی و مدیران ارشد اجرایی می باشد.

سهامداران مدیریت ارشد یک شرکت را مسئول حفظ سود و رشد شرکت می دانند. سهامداران این کار را با استفاده از قدرت رای خود برای نصب هیئت مدیره ای انجام می دهند که مدیرانی را که عملکرد ضعیفی دارند یا از این طریق مورد تایید نیستند اخراج می کنند. از آنجایی که اغلب کارمندان اغلب کارکنان مدیریت ارشد را نمی بینند، انتظار نمی رود که در عملیات روزانه شرکت کنند.

وظایف، مسئولیت ها و مشاغل مدیریت ارشد اغلب مستقیماً با عملکرد و موفقیت یک شرکت مرتبط است. در حالی که کارمندان معمولاً با اهداف روزانه، مانند جریان فروش در محل خرده فروشی یا تعداد مشتریانی که به آنها خدمت می کنند، اندازه گیری می شوند، مدیریت بالاتر ممکن است با معیارهای کاملاً متفاوتی روبرو شود.

فروش کلی در یک بخش یا بازار منطقه ای ممکن است برای سنجش عملکرد شغلی مدیر اجرایی در مدیریت بالاتر که بر بخش مذکور نظارت دارد، استفاده شود.

به عنوان مثال، از یک دانشمند یا محقق دیگری که برای یک شرکت دارویی کار می کند، می توان انتظار داشت که نقشی مستقیم و عملی در توسعه نامزدهای دارویی جدید داشته باشد. آنها آزمایش ها و فرمول بندی مجدد را برای پیشبرد محصول بالقوه به سمت ارائه به تنظیم کننده ها انجام خواهند داد. یک مدیر میانی ممکن است تیم خود را رهبری کند که روی پروژه کار می کند، اما یک مدیر اجرایی از مدیریت بالاتر، قدرت غالب در جهت گیری تیم را خواهد داشت و مسئولیت تأثیر تلاش های آنها بر کل شرکت را بر عهده خواهد داشت. اگر توسعه دارو موفقیت آمیز باشد و برنامه های استراتژیک شرکت را پیش ببرد، ممکن است در آینده به مدیر اجرایی که ریاست بخش را بر عهده دارد پروژه های مشابهی به آنها واگذار شود.

اگر شرکتی کمتر از اهداف مورد نظر خود عمل کند، در مقایسه با رقبای خود قدرت خود را از دست بدهد، یا ارزش بازار آن کاهش یابد، اعضای مدیریت ارشد ممکن است با فوری ترین بررسی از سوی سهامداران مواجه شوند. عملکرد ضعیف مداوم شرکت می تواند باعث تغییر در مدیریت ارشد شود. این ممکن است بر روی یک یا چند نفر مانند مدیر عامل متمرکز شود یا می تواند یک حذف گسترده از رهبری اجرایی باشد. حذف مدیریت بالاتر ممکن است برای نجات کسب و کار و عملیات یک شرکت و معرفی مسیر جدیدی برای دنبال کردن انجام شود. ممکن است یک تیم مدیریت ارشد جدید برای تصحیح مسیر شرکت و آماده سازی آن برای دنبال کردن مسیر جدیدی که ممکن است شامل فروش کسب و کار باشد وارد شود.

نقش های سی سوئیت

 

C-suite ، یا C-level، به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد و مجموعه ای از مهم ترین مدیران ارشد یک شرکت را توصیف می کند. C-suite نام خود را از عناوین کارکنان ارشد ارشد گرفته است، که معمولاً با حرف C شروع می شود، برای “رئیس”، مانند مدیر ارشد اجرایی (CEO)، مدیر ارشد مالی (CFO)، مدیر عملیاتی (COO) ، و افسر ارشد اطلاعات (CIO). مدیران اصلی C-suite عبارتند از:

  • مدیر ارشد اجرایی  (مدیرعامل): مدیر عامل همیشه بالاترین سطح اجرایی شرکت است، به طور سنتی به عنوان چهره شرکت عمل می کند و اغلب برای مشاوره در مورد تصمیمات اصلی با سایر اعضای C-suite مشورت می کند. مدیران عامل می توانند از هر پیشینه شغلی باشند، تا زمانی که مهارت های رهبری و تصمیم گیری قابل توجهی را در مسیر شغلی خود پرورش داده باشند.
  • مدیر ارشد مالی (CFO): در صنعت مالی، موقعیت CFO نشان دهنده بالای نردبان شرکت برای تحلیلگران مالی و حسابدارانی است که برای تحرک رو به بالا تلاش می کنند. مدیریت پورتفولیو، حسابداری، تحقیقات سرمایه گذاری و تجزیه و تحلیل مالی مهارت های اصلی هستند که مدیران مالی باید در طول سال ها یاد بگیرند. مدیران مالی دارای طرز فکری جهانی هستند و از نزدیک با مدیران عامل همکاری می کنند تا فرصت های تجاری جدید را تهیه کنند و در عین حال خطرات مالی و مزایای هر سرمایه گذاری بالقوه را ارزیابی کنند.
  • مدیر ارشد اطلاعات (CIO): مدیر ارشد فناوری اطلاعات، مدیر ارشد فناوری اطلاعات معمولاً به عنوان یک تحلیلگر تجاری شروع می کند، سپس به سمت شکوه سطح C کار می کند و در عین حال مهارت های فنی را در رشته هایی مانند برنامه نویسی، کدنویسی، مدیریت پروژه، MS توسعه می دهد. دفتر و نقشه برداری CIOها معمولاً در به کارگیری این مهارت های کاربردی در مدیریت ریسک، استراتژی تجاری و فعالیت های مالی مهارت دارند. در بسیاری از شرکت ها، CIOها به عنوان مدیران ارشد فناوری شناخته می شوند.
  • مدیر ارشد عملیاتی (COO):  سطح C منابع انسانی  (HR) COO تضمین می کند که عملیات شرکت در زمینه هایی مانند استخدام، آموزش، حقوق و دستمزد، خدمات حقوقی و اداری به خوبی اجرا می شود. COO معمولاً بعد از مدیر عامل دوم است.
  • مدیر ارشد بازاریابی (CMO): CMO ها معمولاً از نقش های فروش و/یا بازاریابی به سمت C-suite پیش می روند. این مدیران در مدیریت نوآوری اجتماعی و ابتکارات توسعه محصول در هر دو مؤسسات آجر و ملات و پلت فرم های الکترونیکی مهارت دارند – که مورد آخر در عصر دیجیتال امروزی بسیار ضروری است.

سایر افسران C-Suite عبارتند از: افسر ارشد انطباق (CCO)، مدیر ارشد منابع انسانی (CHRM)، افسر ارشد امنیت (CSO)، افسر ارشد سبز (CGO)، افسر ارشد تجزیه و تحلیل (CAO)، افسر ارشد پزشکی (CMO)، و مدیر ارشد داده ها (CDO).

تعداد پست های سطح C بسته به متغیرهایی مانند اندازه، ماموریت و بخش شرکت متفاوت است. در حالی که شرکت‌های بزرگتر ممکن است به هر دو CHRM و COO نیاز داشته باشند، عملیات‌های کوچکتر ممکن است فقط به یک COO برای نظارت بر فعالیت‌های منابع انسانی نیاز داشته باشند.

صفحه اصلی
تماس